Соціальну допомогу змусять відпрацьовувати

В уряді планують змінити підхід до виплати соціальної допомоги. У програмі Кабміну говорилося про те, що чинна система соціальної допомоги не стимулює малозабезпечених поліпшувати своє матеріальне становище, і в результаті одні й ті ж сім’ї роками отримують матеріальну допомогу з бюджету, але все одно живуть бідно.

В уряді заявляли, що мають намір змінити систему надання соцдопомоги таким чином, щоб вона ” стимулювала членів сім’ї подолати складні життєві обставини і повернутися до активного економічного та соціального життя”.

І ось сьогодні у Верховній Раді розглядається законопроєкт, який змінює підхід до надання допомоги малозабезпеченим. Тепер соцслужби повинні не тільки розраховувати суму виплат, а й стимулювати малозабезпечені сім’ї швидше набувати “економічну самостійність”. Крім того, для цілої низки категорій громадян зміниться порядок нарахування соцдопомоги і суми виплат.

Законопроєкт №2494 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” розглядається тільки в першому читанні, так що не виключено, що до остаточного голосування деякі його положення зміняться. Зараз же плануються такі нововведення.

Працездатні, але не працюють:

Законопроєкт декларує, що соціальною допомогою тепер вважатиметься не тільки грошова допомога соціально незахищеним сім’ям, а й сприяння їх зайнятості та економічної самостійності. Така зміна має бути внесено до закону “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”.

До українського законодавства вводиться нова категорія населення – “непрацююча працездатна особа”. До таких належатимуть люди працездатного віку з числа членів малозабезпеченої сім’ї, які за станом здоров’я здатні до активної праці, однак не працюють, не служать і не вчаться. “Працездатні, але не працюють” – це, наприклад, люди, які працюють без офіційного працевлаштування, випускники вузів, які не можуть влаштуватися на першу роботу, люди передпенсійного віку, яких найчастіше також відмовляються працевлаштовувати офіційно, домогосподарки і т. п.

За чинним законодавством, сім’ям, де є непрацюючі працездатні особи, державна допомога не призначається. А ось в законопроєкті №2494 йдеться про те, що такі родини зможуть звертатися за соцдопомогою. Виноситимуть рішення щодо таких питань держадміністрації або виконкоми. Але перш їх представники нанесуть візит до такої сім’ї і складуть “Акт обстеження матеріально-побутових умов”. Якщо сім’я буде визнана такою, що потребує, соціальна допомога може бути призначена. Не виключено, що в меншому розмірі, ніж для тих сімей, де всі працездатні члени працюють, але все-таки шанс отримати таку допомогу з’явиться.

Безкоштовні роботи для непрацюючих людей працездатного віку:

Втім, не варто розраховувати, що держава так просто платитиме з бюджету гроші тим, хто може працювати, проте з якихось причин не працює. Не виключено, що таких людей змусять “відпрацьовувати” отриману соціальну допомогу на… неоплачуваних роботах .

Законопроєкт №2494 вводить норму про те, що непрацюючі працездатні особи можуть залучатися до “безкоштовних робіт тимчасового характеру”. Зараз до суспільно корисних робіт, які зазвичай виконують комунальні служби або замовляють підприємства інших форм власності, дозволено залучати студентів (у вільний час) і офіційних безробітних, тобто тих, хто перебуває на обліку в центрах зайнятості. Однак такі роботи зазвичай оплачуються. Непрацюючим працездатним особам доведеться трудитися безкоштовно, виконуючи тимчасові роботи, які організовують місцеві виконкоми (наприклад, на суботниках).

Експертне управління Верховної Ради в коментарі до законопроєкту зазначає, що безкоштовні роботи навряд чи сприятимуть досягненню економічної самостійності.

У нинішній редакції законопроєкту норма про безкоштовні роботи схожа, швидше, на спробу змусити “нероб” відпрацювати гроші, отримані у вигляді державної соцдопомоги.

Допомога на “економічну самостійність”:

Втім, непрацюючим людям працездатного віку, які отримують соцдопомогу, також допомагатимуть працевлаштуватися або заробляти самостійно. Зокрема, таких людей планується зарахувати до категорії громадян, які мають “додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню”.

Якщо ж непрацююча працездатна людина захоче зайнятися підприємницькою діяльністю, вона може отримати “допомогу на отримання економічної самостійності”. Тобто гроші з бюджету, які можна буде використовувати як стартовий капітал для свого бізнесу. Для цього, щоправда, потрібно буде отримати рекомендацію служби зайнятості. Але це буде не благодійна допомога з бюджету, а безвідсотковий кредит. Після того, як матеріальне становище сім’ї поліпшиться, гроші доведеться повернути. Докладніший порядок надання допомоги на придбання економічної самостійності і повернення цих грошей має розробити Кабмін.

У супровідному документі до законопроєкту, який називається “Прогноз впливу … на ключові інтереси зацікавлених сторін” зазначається, що відразу після введення таких нововведень непрацюючі працездатні люди можуть бути незадоволені такими вимогами до них. Однак в довгостроковій перспективі, коли їхнє матеріальне становище поліпшиться, ефект від нововведень буде позитивним.

Все вирішуватиме Кабмін:

Взагалі, законопроєкт пропонує істотно розширити повноваження Кабміну щодо вирішення питань, що стосуються соцдопомоги.

Зараз порядок розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім’ї виписаний в законі. Щоб його розрахувати, підсумовують доходи всіх членів сім’ї за півроку і ділять на 6. При цьому не враховуються виплати на усиновлених дітей, грошове забезпечення військовослужбовців, які перебувають у зоні воєнних дій і деякі інші доходи. Якщо отримана сума менше встановленого прожиткового мінімуму, різницю доплачують у вигляді соціальної допомоги. За новим законом, порядок розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім’ї для призначення державної соціальної допомоги розраховуватиме Кабмін. Він же визначатиме умови виплати соцдопомоги, підстави для припинення таких виплат і перелік документів, які повинні надавати претенденти на соцдопомогу (зараз це також зафіксовано у відповідних законах).

Крім того, Кабмін розраховуватиме і прожиткові мінімуми для кожної категорії і для сім’ї в цілому – “виходячи з реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України”, як сказано в законопроєкті.

Експертне управління Верховної Ради, коментуючи законопроект, зазначає, що “перенесення вирішення таких питань на рівень Кабміну може негативно позначитися на їх прозорості і стабільності”.

Законопроєктом №2494 вводиться ще одне, досить неприємне, нововведення для одержувачів соцдопомоги. У документі записано, що, поки малозабезпечена сім’я отримує гроші з держбюджету, проводитиметься перевірка її майнового стану. Порядок проведення таких перевірок також повинен визначити Кабмін.

Виплати при усиновленні збільшать:

Як заявляла в період формування держбюджету на 2020 рік міністр соцполітики Юлія Соколовська, цього року пріоритетна увага буде приділена дітям. У проєкті закону пропонується підвищити сумарні виплати на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням, з 2 прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку до 2,5 мінімуму. А на дитину з інвалідністю – до 3,5 прожиткового мінімуму.

Причому, судячи з тексту законопроекту, з’явиться ще одна можливість усиновити дитину: крім сиріт і дітей, чиї батьки позбавлені батьківських прав, можна буде усиновити дитину, якщо її батьки дали на це згоду (зараз такі діти переважно виховуються в інтернатах).

Допомогу одиноким матерям зменшать:

Зараз допомога на дітей одиноким матерям призначається незалежно від інших видів допомоги, передбачених законом “Про державну допомогу сім’ям з дітьми”. У законопроєкті №2494 пропонується розраховувати соцдопомогу таким сім’ям на тих же умовах, що і для інших малозабезпечених сімей. Тобто при визначенні середньомісячного доходу підсумовуватимуться всі види соцдопомоги і доплачуватиметься лише різниця між фактичним доходом і прожитковим мінімумом.

У супровідному документі до законопроєкту, який називається “Прогноз впливу … на ключові інтереси зацікавлених сторін” зазначається, що в короткостроковій перспективі таке нововведення негативно вплине на сім’ї матерів-одиначок. Однак в довгостроковій перспективі це принесе позитивний ефект, вважають автори законопроєкту. Яким чином – не уточнюється.

80-річним оплачуватимуть догляд:

Цим законопроєктом розширюється коло осіб, яким може бути надана державна соціальна допомога на догляд. Зараз такий вид соцдопомоги призначається одиноким малозабезпеченим пенсіонерам, одиноким особам з інвалідністю внаслідок війни II і III групи, якщо лікарсько-консультативна комісія винесе висновок, що людина потребує стороннього догляду. А також усім особам з інвалідністю внаслідок війни I групи.

Законопроєкт пропонує видавати соцдопомогу по догляду також одиноким 80-річним людям. Щоправда, для цього також потрібно буде отримати висновок лікарсько-консультативної комісії про те, що людина потребує постійного догляду. Розмір допомоги по догляду для таких людей становитиме 40% прожиткового мінімуму для людей непрацездатного віку.